25 листопада, 15:27

КОЛАПС ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ? - об'єднані громади не можуть функціонувати

Новообрані об'єднані громади опинились у стані повного колапсу і вся реформа децентралізації може бути зірвана.

Про це заявили на прес-конференції 25 листопада в «Інтерфаксі» члени ради партії «ВОЛЯ» нардеп Юрій Дерев’янко та депутат Івано-Франківської облради, експерт з питань реформи децентралізації Ольга Галабала.

Дерев'янко повідомив, що в Україні створено 159 нових об'єднаних територіальних громад (ОТГ), куди входять 788 рад, а це більше 1000 населених пунктів та 1569 248 мешканців. Всі ці об’єднані громади не можуть функціонувати і деякі з 159 нових об’єднаних громад погрожують саморозпуском.

За словами депутата, територіальні громади станом на сьогодні не мають можливості:

- здійснювати будь-які платежі,

- надавати людям адміністративні послуги (а кожна сільська рада надавала людям понад 100 послуг: починають від звичайних довідок, і закінчуючи посвідченням прав на землю),

- зареєструвати об’єднану громаду,

- ліквідувати старі ради,

- створити нові органи управління громадою.

«Сміття перестає вивозитися, кладовища - прибиратися, бо вони обслуговувалися районом, а можливість створити власні комунальні підприємства заблокована», - зазначає нардеп.

«Це повний законодавчий та управлінський колапс, який призведе до провалу реформи децентралізації, якщо негайно не почнеться скоординована робота Парламенту, міністерств та органів державної влади», - підкреслив Дерев'янко.

«Життя об’єднаної громади після виборів мало ділитися на два етапи. Перший етап - до 1 січня 2016 року і другий - після 1 січня 2016 року», - зазначила Галабала.

За її словами, на першому етапі новостворена громада мала зареєструватися та прийняти собі на баланс майно громад, що об’єдналися, створити тимчасовий штатний розпис, почати підготовку до створення власних комунальних підприємств, організувати представництва органів державної влади в громаді: пенсійного фонду, казначейства, соціальних служб.

«З 1 січня 2016 року ОТГ вже б мали стати повноправними: з 65% податків, які залишаються на місцях, з прямими стосунками з державним бюджетом, отримати близько 10 млн. на кожну громаду інфраструктурної субвенції, почати розпоряджатися землями поза межами населеного пункту, створити власний апарат з відділами освіти, економічним відділом та іншою повноцінною структурою. Фактично, перетворитися за статусом на місто обласного значення, як це і передбачено реформою децентралізації», - додала Ольга Галабала.

Політики назвали основні проблеми, з якими зараз зіштовхуються новоутворені громади:

1. Відсутність чітких механізмів, передбачених законом, щодо ліквідації сільських, селищних та міських рад, передачі їх майна та власності до об’єднаних територіальних громад. А також, відсутність механізмів правонаступництва при реорганізації громад, які входять в об’єднання.

2. Відсутність законодавчого регулювання реєстрації новоутвореної громади і, як наслідок, неможливість зареєструвати ОТГ як юридичну особу та відкрити власні рахунки, в тому числі, казначейський.

3. Нескоординованість роботи Державного казначейства, що має наслідком не можливість здійснювати проплати як з бюджетів тих громад, які об’єдналися, так і фінансування бюджетних установа (шкіл, лікарень, садочків, будинків культури), які знаходяться на території ОТГ. «Згідно з законом, бюджети громад, що об’єдналися, виконуються окремо до кінця 2015 року, але в законі не написано, хто може безпосередньо здійснювати проплати з бюджету. Адже голови рад, що ввійшли до об’єднаної територіальної громади, втратили свої повноваження. Ради ОТГ приймають відповідні рішення про виконання бюджетів, проте казначейство відмовляється проводити проплати за цими рішеннями. Тому обслуговування місцевих рад зупинилось», - заявила Ольга Галабала.

4. Відсутність роз’яснень щодо переведення працівників та формування тимчасових штатних розписів громади, що в сукупності з зупинкою виплат залишило ОТГ в такий складний період реорганізації без працівників. Всі бухгалтери громад, що об’єдналися, секретарі колишніх рад, інші працівники апарату виконкомів рад не можуть отримати заробітну плату. Фактично в громаді залишився обраний голова ОТГ та секретар, які поки що працюють як волонтери.

«Голова Печеніжинсткої громади Коломийсткого району Івано-Франківської області був дуже захоплений цією реформою, дуже в неї вірив. Але мав сумнів, чи держава їх не кине. Саме цей голова вчора сказав, що він розчарований, і якщо нічого не зміниться, то він і його депутати складуть свої повноваження 1 січня і громада саморозпускається», - навела приклад Галабала.

Дерев'янко заявив, що партія ВОЛЯ закликає народних депутатів на цьому тижні ухвалити наступні законопроекти:

№3106 (щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб та правонаступництво)

№2983 (щодо механізму бюджетного фінансування місцевих громад на перехідний період)

№3490 (щодо регулювання процедури складання проектів бюджетів ОТГ)

№3510 (щодо розмежування земель на територіях об'єднаних територіальних громад)

Дерев'янко також зазначив, що до середини грудня необхідно вирішити такі питання:

1. Прийняття бюджету нової об’єднаної громади та перехід на прямі міжбюджетні стосунки. Поки що Мінфін не сприяє тому, аби громади відкривали окремі рахунки та не дає ніяких роз’яснень щодо того, як мають формуватися нові бюджети громад. – «Мінфін абсолютно нічого не робить для того, щоб об’єднані громадам могли відкрити окремі казначейські рахунки та перейти на прямі міжбюджетні відносини».

2. Об’єднаним громадам було обіцяно т. зв. «інфраструктурну субвенцію». Загалом на всі громади це мало бути 3,5 млрд. гривень. Сьогодні Кабмін уже говорить лише про 1,5 млрд. гривень. Держава має виконати свої зобов’язання перед громадами та виділити обіцяну субвенцію, на ці кошти громади мають зробити План зонування території та інвентаризацію, що дозволить отримати в розпорядження землі поза межами населених пунктів та почати залучення інвесторів, привести в належний вигляд адміністративні будинки та відкрити ЦНАПи, організувати роботу власних комунальних підприємств та створити іншу інфраструктуру, необхідну громаді.

3. Дати всі роз’яснення та скоординувати роботу Міністерства освіти, Міністерства охорони здоров’я, Мінфіну, Мінюсту щодо того, як фінансувати громади, виплачувати заробітну плату їх працівниками і здійснити їх переведення, як управляти та проводити тендерні закупівлі для шкіл, садочків, закладів культури, бібліотечної мережі, амбулаторій, ФАПів, лікарень.

У «ВОЛІ» зазначили, що якщо до кінця року питання об’єднаних територіальних громад не вирішиться, ми фактично "поховаємо" всю реформу децентралізації.

Поділитися новиною:
Поділитися