10 листопада, 16:51

Юрій Дерев’янко: Довіра до влади починається з довіри до тих, хто її формує

Народний депутат від партії «ВОЛЯ» Юрій Дерев’янко був одним із ініціаторів та активних учасників процесу запуску електронного декларування. Саме завдяки його зусиллям система електронного запрацювала вчасно, а спроби Адміністрації Президента її відтермінувати виявились невдалими. Дерев’янко принципово не вносив ніяких змін до законодавства в період запуску е-декларування, однак пізніше подав законопроект 5318, який має додати до кола е-декларантів важливих осіб, які випали з цього закону.

Про законопроект, запровадження електронного декларування та про його особисту декларацію народний депутат говорить з нашим кореспондентом.

- Як загалом ви оцінюєте запровадження системи електронного декларування в Україні?

- Це друге реальне досягнення після Революції Гідності. Першим була люстрація. Нам вдалося заборонити на 5-10 років обіймати державні та відповідальні посади в Україні оточенню Януковича. Під цю заборону потрапили 1000 осіб - людей, які займали важливі державні посади за режиму Януковича. На жаль, майнова люстрація, так і не відбулася. 

Ми відбили всі атаки влади на систему е-декларування, яка дуже противилась цьому процесу. Нині нам відкриваються вражаючі дані топ-посадовців, які ні дня не працювали в бізнесі, декларують мільйонні статки. Для України це є дуже болючим процесом, адже люди побачили і усвідомили як їх грабували і як наживалися на політичній влалді, але тепер важливо забезпечити, аби ті особи які незаконно нажили свої статки понесли відповідальність.

- Ви подали в парламент законопроект 5318 щодо розширення кола е-декларантів, який отримав значний резонанс у суспільстві. У чому його суть?

- Я запропонував розширити список чиновників, які подають електронні декларації. Бо сьогодні по закону не мають подавати декларації члени НКРЕКП, яка підвищила у кілька разів тарифи на тепло та газ. Хіба суспільству не варто знати про мільйонні статки голови цієї Нацкомісії, 25-літнього Дмитро Вовка, колишнього менеджера компанії «Рошен»?

Також не подають свої декларації члени Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), Рахункової палати, а також ті громадські активісти, що входять до різноманітних громадських рад, комісій та комітетів при органах влади, комісіях з відбору держслужбовців. Ці ради та комісії сьогодні формують органи влади, обирають прокурорів, поліцейських та контролюють їх.

Чомусь пункт про декларування статків громадських активістів, які входять до різних комісій, які сьогодні формують владу, здійснюють переатестацію поліцейських, і мали би бути найпрозоріші та відкритіші, викликала найбільший опір і резонанс. Тому в день розгляду законопроекту я попросив спікера Парубія перенести його розгляд, щоб обговорити його з активістами, прибрати всі спірні моменти і винести такий варіант тексту, який ні в кого не викличе зауважень.

Діяльність цих громадських активістів, які формують владні органи та яким делеговані владні повноваження, які беруть участь у формуванні та реалізації державної політики, теж має бути прозорою і зрозумілою для суспільства. Чи не так?

Кожен із вас погодиться, що українські громадяни мають мати реальний інструмент контролю за майновим станом осіб, які формують і впливають на владу. Цей законопроект також стане дієвим превентивним механізмом від будь-яких можливих зловживань. Але найважливіше - це сформує високий рівень довіри до таких громадських рад.

- Якою буде доля цього законопроекту?

- Сьогодні ми в тісній комунікації з громадськими активістами. Всі недорозуміння щодо різночитання законопроекту мають бути зняті. Ми ведемо діалог з громадськими активістами для того, аби знайти компроміс щодо необхідності здачі е-декларацій людьми, що формують владу.

Також парламентські фракції підтримують цей законопроект, тому я думаю, що найближчим часом з усіма прийнятими змінами він буде прийнятий. 

- А як щодо партійного керівництва? Чи мають вони подавати декларації?

- Згідно з законопроектом подавати е-декларації мають і члени керівних органів політичних партій – погодьтеся, це правильний крок для того, аби відокремити партії від політичних «проектів олігархів».

Ви були серед тих, хто домагався запровадження е-декларування в Україні, проте також задекларували чималу суму коштів. Чи не боїтесь, що і ваші задекларовані статки будуть перевірені?

– Я сам зацікавлений в такій перевірці. Всі свої кошти я заробив законно, вони є в моїх деклараціях, які я здаю з 2000 року, і з них сплачені податки. “Дикої готівки”, яка нізвідки взялася в мене немає і не буде. Я ніколи нічого не приховував, починаючи з того часу, як почав займатися підприємницькою діяльністю. До обрання народним депутатом я жодного дня не працював державним службовцем. Мої виборці у декларації за 2012 рік бачили ці кошти. Тільки тоді вони знаходилися в банку і в долларовому еквіваленті. 

– А ви зняли готівку, бо не довіряєте українським банкам?

– Взагалі не довіряю. Не довіряв за часів Віктора Януковича і нині не довіряю.
Я офіційно зняв готівку із банку в останні роки, тому зараз ці кошти в моїх деклараціях відображені як готівка. Я хочу нагадати, що за часів‚ Януковича, коли я був опозиційним політиком на мене постійно тиснули, така ж ситуація і зараз: я знаходжусь в опозиції до дій чинної влади. Тому рахунки в банках можуть стати потенційним джерелом впливу на мене та мою родину.

Я сам засуджую тих політиків, які все життя працювали в політиці, постійно декларували мізерні статки, а зараз, коли ми так прописали закон, що вони будуть нести за це кримінальну відповідальність, і що спосіб їхнього життя відтепер буде контролюватися - в них несподівано з'явилися мільйони готівки. Але це потребує ретельної перевірки з боку НАБУ. Ці люди мають пояснити звідки вони отримали такі статки.

 
Поділитися новиною:
Поділитися