14 серпня, 17:37

Депутатів змусили зробити перший крок до люстрації

Верховна Рада України прийняла за основу законопроект «Про очищення влади» (№4359а), який передбачає комплексне реформування судів, прокуратури, СБУ, міліції та державної служби за стандартами Євросоюзу, внаслідок чого чисельність їх працівників має бути різко скорочена, а зарплати – збільшені. За відповідне рішення проголосували 252 народні депутати. 

«Тепер потрібно якомога скоріше сформувати робочу групу, в яку мали б увійти представник усіх фракцій, щоб доопрацювати законопроект для голосування у другому читанні. Впродовж цих двох днів ми отримали велику кількість слушних пропозицій від різних депутатських груп, фракцій та позафракційних, а також від громадськості, щодо доопрацювання законопроекту. Тому прошу усіх долучитися до підготовки законопроекту до голосування в цілому», - зазначив народний депутат України – співавтор законопроекту, член Ради партії «ВОЛЯ» Юрій Дерев’янко. 

Народний депутат також зазначив, що саме цей закон стане потужним стартом для оновлення державної влади. 

«Цей закон зробить нашу Україну сильнішою, дасть змогу оновити владу, забезпечити «соціальні ліфти» для потрапляння у владу фахівців і людей, які мають високу громадську підтримку. Тому прохання: дати своїх представників у робочу групу, щоб за скороченою процедурою винести законопроект для ухвалення вже на наступному сесійному тижні», - акцентував парламентар.

Дерев’янко також підкреслив, що ухвалення цього законопроекту стало можливим лише завдяки активності громадян, які не припиняли акції протесту доки, не отримали результат.
Як повідомлялося, з вівторка під стінами Парламенту відбуваються мітинги з вимогою ухвалити люстраційний законопроект «Про очищення влади» (4359а).

Законотворча ініціатива передбачає реформування всіх органів державної влади, та позбавлення права працювати у владі посадовців, які:

•    не можуть пояснити походження свого майна, чи майна своїх родин;

•    словами чи діями підтримували зазіхання на нашу територіальну цілісність;

•    під час Майдану були начальниками і не написали заяву про звільнення;

•    які є вихідцями з КДБ або очолювали компартійні та комсомольські організації;

Набрати нових суддів, прокурорів, міліціонерів, чиновників, на заміну звільненим - відповідно до законопроекту, пропонується виключно через відкриті конкурси.

ДАЛІ – РОЗ’ЯСНЕННЯ ЯК ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ ЛЮСТРАЦІЯ ВІДПОВІДНО ДО НОРМ ЗАКОНОПРОЕКТУ “ПРО ОЧИЩЕННЯ ВЛАДИ” №4359а

Законопроект 4359а: 

•    розроблений громадськими активістами в рамках роботи Люстраційного комітету та членами партії “ВОЛЯ” спільно з фракціями “Батьківщина”, “Свобода”, “УДАР”, представниками груп “Економічний розвиток” та “Суверенна європейська Україна”. Підтриманий громадськими рухами: Автомайдан, рух “Чесно”, Самооборона Київської, Одеської, Волинської, Івано-Франківської областей; 

•    Керівники та лідери фракцій “Свобода”, “Батьківщина”, “УДАР” публічно заявили про підтримку законопроекту. Підтримку законопроекту також задекларували партії “Громадянська позиція”, “Радикальна партія”, “Демократичний Альянс”, “Правий сектор”; 
•    14 серпня 252-ма голосами Народних депутатів – законопроект було прийнято за основу;
•    Законопроект обговорений та отримано позитивну оцінку політиками Чехії та Польщі, які безпосередньо проводили люстрацію в своїх країнах. Враховано як негативний так і позитивний досвід люстрації в цих країнах;  

•    Законопроект обговорений та отримано позитивну оцінку європарламентарів та представників Ради Європи. 

ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ ПІСЛЯ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНУ?

Етап 1: Створення інституційної основи для очищення влади (3-6 місяців): 
•    Кабмін вносить до ВР законопроекти, які забезпечують зменшення чисельності держслужбовців та збільшення посадових окладів. 

•    Реформується Нацагентство з державної служби. Нацагентсво стає координуючим органом при здійснені перевірок уповноваженими органами. 

•    Нацагентство створює центральну та територіальні комісії. До кожної комісії мають обов’язково входити 1 представник громадськості і 1 представник ЗМІ. 

Етап 2: Проведення люстрації (орієнтовно 1-2 роки може тривати перевірка усіх держслужбовців та осіб, які повинні пройти перевірку): 

•    перевірка здійснюється на відповідність усіх суб’єктів люстрації (держслужбовців, депутатів та посадових осіб органів місцевого самоврядування, суддів, військових посадових осіб, міліції, нардепів, членів ЦВК та інших) визначеним критеріям за процедурою аналогічною до перевірки держслужбовців, що здійснюється зараз. Згідно графіку перевірок та у черговості - від посадовців що займають найвищі посади - до найнижчих. 

•    Уповноважені органи (СБУ, прокуратура, міліція, податкова) подають всі дані перевірки по кожному держслужбовцю до Нацагентства, яке їх узагальнює, оприлюднює і передає керівникам відповідних органів державної влади, Секретаріату Кабміну, Адміністрації Президента та ЦВК.

•    Інформація про початок перевірки та висновки відповідних органів державної влади, Секретаріату Кабміну, АП, ЦВК, відкрито публікуються на спеціальному сайті. 

•    На основі висновків виноситься рішення про можливість держслужбовцю продовжувати займати свою посаду. 

•    Якщо висновок негативний - особа звільняється з посади. У випадку, якщо особа займає ВИБОРНУ ПОСАДУ, то наслідком перевірки є оприлюднення висновків. Негативний висновок НЕ є підставою, що забороняє особі балотуватися на виборні посади чи їх обіймати. 

Етап 3: Системна робота по формуванню кадрового складу державної служби: 

•    Одночасно з проведення люстраційних перевірок, набір держслужбовців на звільнені чи нові посади здійснюється через відкриті кадрові конкурси та у відповідності до люстраційних процедур перевірки. 

ЛЮСТРАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ (при наявності хоча б одного з цих критеріїв особа не проходить перевірку та отримує негативний висновок): 

Особи, що займали ключові посади під час режиму Януковича та безпосередньо порушували права людини: 

•    з 25 лютого 2010 року до 22 лютого 2014 року займали посади: Президента України, Прем’єр-міністра України, Першого віце-прем’єр-міністра України, віце-прем’єр-міністра України, міністра, керівника СБУ, Генерального прокурора, голови НБУ, Рахункової палати, Антимонопольного комітету, член ВККС, ВРЮ та інші; 

•    з 1 грудня 2013 року по 22 лютого 2014 року займали посаду і не були в цей період звільнені за власним бажанням з керівних посад в АП, Секретаріаті Кабміну, начальницького складу правоохоронних органів; 

•    особи, що брали участь у затриманні учасників акцій громадського протесту та масових заходів у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року та інші особи згідно ст. 4 законопроекту.  

•    Особи, що публічно закликали до сепаратизму та порушення територіальної цілісності і суверенітету України, розпалювали міжнаціональну ворожнечу, якщо це встановлено у судовому порядку. 

•    Керівники комуністичної партії: особи, які до 19 серпня 1991 року займали посади від рівня районного комітету і вище, були членом ЦК КПРС, були обрані і працювали на керівних посадах у складі ЦК ВЛКСМ, ЦК ЛКСМУ та інші особи. 

•    Особи начальницького складу в 5-му управлінні КДБ УРСР, КДБ СРСР, КДБ або особи, які співпрацювали з ними, служили або співпрацювали з спецслужбами інших країн чи закінчили вищі навчальні заклади КДБ СРСР (крім технічних спеціальностей) та інші особи. 

•    Не пройшли перевірку відомостей декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру суб’єкта перевірки та близьких йому осіб за останні 3 роки та/або не змогли довести законність джерел походження отриманих доходів.

Та інші критерії, що встановлено у ст. 4 законопроекту. 

Повний текст закону - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51795

Поділитися новиною:
Поділитися